Κυριακή, Μάρτιος 24, 2019

Αναστάσιμες Ευχές 2012

 

 

Ανάσταση και Άνοιξη,

η πιο μεγάλη σκόλη.

Σαν την ημέρα της Λαμπρής

νά' ν' η ζωή σας όλη!

 

 

 

Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών- Ίδρυμα Καψωμένου
εύχεται στα μέλη και στους φίλους της
Καλή Ανάσταση
και κάθε ευτυχία, ατομική και συλλογική!

Κοπή Βασιλόπιτας 2012

Σας προσκαλούμε στη χοροεσπερίδα που οργανώνει η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών – Ίδρυμα Καψωμένου στο Κέντρο “ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ”, Γέφυρα Πλατανιά, την Παρασκευή, 20 Ιανουαρίουν 2012, από τις 9 το βράδυ κ.ε., όπου τα μέλη και οι φίλοι του Ιδρύματος θα κόψουν την πρωτοχρονιάτικη πίτα και θα γιορτάσουν μαζί τον ερχομό της νέας χρονιάς, επαναβεβαιώνοντας την κοινή θέληση να μετατρέψουν τη δύσκολη ιστορική συγκυρία σε γόνιμη δράση κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης.

Τα έσοδα θα διατεθούν για τους πολιτιστικούς σκοπούς της Εταιρείας.

Συμμετοχή 15€, με πλήρες γεύμα και ζωντανή μουσική. Για τα παιδιά 10€.

Η γέννηση

 

Xριστούγεννα Πρωτοχρονιά
χίλιες ευχές χαρίζω
σε φίλους που τους αγαπώ
και που τους ξεχωρίζω.

Σαν του παλιού καλού ζευγά
τα δροσερά σπαρμένα
νά΄ναι τα χρόνια σας πολλά,
καλά κι ευλογημένα!

 

 

Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών- Ίδρυμα Καψωμένου
εύχεται στα μέλη και στους φίλους της     
Χαρούμενες Γιορτές
και τη Νέα Χρονιά δημιουργική και προκομένη.

Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου “Άγγελος Σικελιανός – Οδυσσέας Ελύτης. Σπουδή πολιτισμικής αυτογνωσίας”, που έγινε στον Πύργο Αλικιανού, από 9 έως 11 Σεπτεμβρίου 2011, με oργανωτικούς φορείς την Εταιρεία Κρητικών Σπουδών-Ίδρυμα Καψωμένου, το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης - Εργαστήριο Μελέτης Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση, την Περιφέρεια Κρήτης - Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και το Δήμο Πλατανιά.

Το Συνέδριο άρχισε την Παρασκευή, 9 Σεπτεμβρίου 2011, το απόγευμα, με την Εναρκτήρια Πανηγυρική Συνεδρία (προεδρεύουσα η Ελπινίκη Νικολουδάκη, Αν. καθηγήτρια Πανεπιστημίου Κρήτης). Τους Συνέδρους και το κοινό καλωσόρισε ο αντιπρόεδρος του Συνεδρίου, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, Τηλέμαχος Μουδατσάκης. Ακολούθησαν σύντομες ομιλίες-χαιρετισμοί του Αντιπεριφερειάρχη Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, κ. Απόστολου Βουλγαράκη, του Δημάρχου Πλατανιά κ. Ιωάννη Μαλανδράκη, της καθηγήτριας Fatima Eloeva, εκ μέρους του Τμήματος Νεοελληνικών Σπουδών του Κρατικού Πανεπιστημίου της Αγίας Πετρούπολης και της εκπροσώπου του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, Ανώτερης Μορφωτικής Λειτουργού, Νάντιας Στυλιανού.

Στο ενδιάμεσο απαγγέλθηκαν ποιήματα του Σικελιανού από το Νίκο Σωτηρόπουλο και του Ελύτη από τη Μαρία Καλογεράκη. Η Πανηγυρική Συνεδρία έκλεισε με την εισαγωγική ομιλία του καθηγητή Ερατοσθένη Γ. Καψωμένου, που είχε ως θέμα τα κοινά στοιχεία που συνδέουν τον Άγγελο Σικελιανό και τον Οδυσσέα Ελύτη, δυο ποιητές που ανήκουν σε διαφορετικές γενιές (γενιά του 1910 – γενιά του 1930) και διαφορετικές φάσεις της λογοτεχνίας μας (Ανανεωμένη παράδοση – Νεωτερική ποίηση). Ο εισηγητής έδειξε ότι αυτό που συνδέει τους δύο ποιητές είναι ότι μελέτησαν συστηματικά την ελληνική πολιτισμική παράδοση και τη μετέγραψαν σε ποιητική πράξη, με γνώμονα τις οικουμενικές αξίες της και τον ανθρωποπλαστικό της χαρακτήρα. Γι' αυτό – εξήγησε ο ομιλητής – ο Σικελιανός και ο Ελύτης είναι οι πρώτοι θεωρητικοί του ελληνικού πολιτισμού· γιατί το έργο τους, ποιητικό και δοκιμιακό, μας βοηθά να γνωρίσομε και να εκτιμήσομε την παράδοσή μας στα ουσιώδη συστατικά της και στις οικουμενικές διαστάσεις της· κι έτσι να ξαναβρούμε την αυθεντική μας ταυτότητα.

Ακολούθησε Βραδιά ποίησης, που οργάνωσε η Θεατρική Επιτροπή της Εταιρείας (υπεύθυνη η φιλόλογος Κατερίνα Βαρανάκη), με απαγγελίες και μελοποιημένα ποιήματα του Σικελιανού και του Ελύτη και θεατρική διασκευή της ποιητικής σύνθεσης του Ελύτη “Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας”. Απάγγειλαν η ηθοποιός Μαρία Μπουλουγούρη και οι εκπαιδευτικοί Κατερίνα Βαρανάκη, Βίκυ Κόλλια, Αντωνία Μαλακωνάκη, Μαρία Μπαδιεριτάκη, Νεκτάριος Ξανθουδάκης, Κλειώ Παπαδερού, Αριάδνη Παπιδάκη, Νίκος Σωτηρόπουλος, καθώς και οι Μαρία Καλογεράκη, Αλεξία Λαγουβάρδου. Πιάνο, κιθάρα και τραγούδι: Νίκος Σωτηρόπουλος και Ιλεάννα Σωτηροπούλου.

Έληξαν την Κυριακή, 24 Ιουλίου 2011, οι εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου “Ο λαϊκός πολιτισμός της Κύπρου και της Κρήτης”, που οργάνωσε στον Πύργο Αλικιανού η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών-Ίδρυμα Καψωμένου, σε συνεργασία με τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, την Περιφέρεια Κρήτης και το Δήμο Πλατανιά. Το Συνέδριο χρηματοδοτήθηκε από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου και από την Περιφέρεια Κρήτης, ενώ συνεισέφεραν ως χορηγοί σε χρήμα ή σε είδος ο Δήμος Πλατανιά, η Τράπεζα Κύπρου, ο Όμιλος Επιχειρήσεων Λεπτός, το Villa Mercedes (Παπασηφάκης-Κανατάκης), το ΙΝΚΑ, η  ΕΤΑΝΑΠ, η ΒΙΟΧΥΜ, τα Ζαχαροπλαστεία "Χιωτάκης", το Κρεοπωλείο 108, το Κρεοπωλείο Εμμ. Σταματάκης, το Σούπερ Μάρκετ Στέλιος Μαρκουλάκης.

Το Πρόγραμμα του Συνεδρίου περιελάμβανε την Εναρκτήρια Πανηγυρική Συνεδρία και 8 Τακτικές συνεδρίες, αφιερωμένες ισόρροπα στον Κυπριακό λαϊκό πολιτισμό, στον Κρητικό λαϊκό πολιτισμό και στη συγκριτική εξέτασή τους.

Κυκλοφόρησε από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης η Εισαγωγή στην ποίηση του Σικελιανού, με επιμέλεια του καθηγητή Ερατοσθένη Γ. Καψωμένου (Ηράκλειο Κρήτης, 2011).


Ο τόμος απαρτίζεται από τρεις ενότητες:

α) τα Προλεγόμενα, μια εκτεταμένη γραμματολογική και ερμηνευτική μελέτη, όπου ο επιμελητής επιχειρεί να δώσει μια πλήρη εποπτεία και κριτική αποτίμηση των σημαντικότερων μελετών που έχουν γραφτεί για το Σικελιανό και το έργο του από το 1909 (έκδοση του “Αλαφροΐσκιωτου”) έως το 2008· και με διάμεσο τα υπό κρίση κείμενα, να αναδείξει τη συμβολή του  Άγγελου Σικελιανού στα πεδία της ποιητικής, των αξιών και του πολιτισμού.

β) μια κριτική Ανθολογία που καλύπτει το σύνολο των μελετών και κριτικών κειμένων για το έργο και την προσωπικότητα του ποιητή, όπου ο αναγνώστης θα βρει τα διασημότερα κείμενα και τις λαμπρότερες σελίδες που έχουν γραφεί για τον Άγγελο Σικελιανό.

γ) μια πλούσια κριτική Βιβλιογραφία, που καλύπτει επαρκώς όλα τα είδη που καλλιέργησε (ποίηση, τραγωδία, δοκίμιο) και  όλες τις πλευρές του έργου του, και καθοδηγεί τον μελετητή σε μια συστηματική και πλήρη εποπτεία ενός μεγάλου έργου κι ενός οικουμενικού ποιητή.