Συνέδριο: 'Ο λαϊκός πολιτισμός της Κύπρου και της Κρήτης'
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Διαχειριστής
Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών - Ίδρυμα Καψωμένου, συμμετέχοντας στους εορτασμούς για την επέτειο των 50 χρόνων από την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, οργανώνει το Β΄ μέρος του Αφιερώματος στην Κύπρο με θέμα: "Ο λαϊκός πολιτισμός της Κύπρου και της Κρήτης".
Το Αφιέρωμα οργανώθηκε με τη συνεργασία των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας και απαρτίζεται από δύο ενότητες. Η πρώτη, που πραγματοποιήθηκε 5-8 Αυγούστου 2010, είχε θέμα: "Οι Τέχνες και τα Γράμματα στην Κύπρο". Τα Πρακτικά του Συνεδρίου είναι υπό έκδοση.
Το Διεθνές Συνέδριο "Ο λαϊκός πολιτισμός της Κύπρου και της Κρήτης" θα πραγματοποιηθεί από 21 έως 24 Ιουλίου 2011, στην έδρα της Εταιρείας, στον Αλικιανό Χανίων, με συνδιοργανωτές τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας και το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης. Περιλαμβάνει όλες τις εκφράσεις του λαϊκού πολιτισμού στην Κύπρο και στην Κρήτη, όπως και συγκριτική μελέτη φαινομένων και αναγωγή τους σε ευρύτερες πολιτισμικές ενότητες.
Κοπή Βασιλόπιτας 2011
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Διαχειριστής
Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών σας προσκαλεί στην κοπή της βασιλόπιτας στις 13 του Φλεβάρη, την Κυριακή το βράδυ, στο Κέντρο Κουλουρίδη, περιοχή Καλλιθέα, στο Βαμβακόπουλο. Σας περιμένομε, για ν' ανοίξομε μαζί, με φαγοπότι και ζωντανή μουσική, μια νέα περίοδο συλλογικής δράσης.
Συμμετοχή 12€.
Η Επιτροπή Πολιτιστικών Εκδηλώσεων
Θερμές ευχές για το νέο έτος
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Ερατοσθένης Γ. Καψωμένος
Η ταύτιση του κάλλους με το αγαθό: ένας νεοελληνικός αξιακός κώδικας στη μεταβυζαντινή λογοτεχνία
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Ερατοσθένης Γ. Καψωμένος
H ανίχνευση των αξιακών κωδίκων προσφέρει ένα “κλειδί” για την κατανόηση και ερμηνεία ενός έργου, καθώς οι αξιακοί κώδικες εξειδικεύουν σε συστήματα αξιών το σημασιακό σύμπαν, δηλ. το ιδεολογικό και κοσμοθεωρητικό υπόβαθρο του υπό μελέτη κειμένου[1]. Το περιεχόμενο και τη λειτουργία ενός τέτοιου κώδικα θα διερευνήσομε σε κείμενα της μεταβυζαντινής λογοτεχνίας. Είναι η συνάρτηση του κάλλους με το αγαθό η οποίοα αποτελεί, όπως έχομε δείξει αλλού, ένα χαρακτηριστικά νεοελληνικό κώδικα.[2]
Θα μιλήσομε με παραδείγματα και θα ξεκινήσομε μ’ ένα παράθεμα από τον Ερωτόκριτο του Κορνάρου:
Ήρχισε κι εμεγάλωνε το δροσερό κλωνάρι,
κι επλήθαινε στην ομορφιά, στη γνώση και στη χάρη. [...]
και τ’ όνομά τζη το γλυκύ το λέγαν Αρετούσα,
οι ομορφιές τσ’ ήσαν πολλές, τα κάλλη τζ’ ήσαν πλούσα·
χαριτωμένο θηλυκό την ήκαμεν η φύση
κι ίσα τζη δεν ευρίσκετο σ’ Ανατολή και Δύση·
μ’ όλες τσι χάρες κι αρετές ήτονε στολισμένη,
ευγενική και τακτική, πολλά χαριτωμένη.
(Α 57-66)[3]
Οι αφηγηματικές τεχνικές στα ομηρικά έπη και ο ρόλος τους στη διαμόρφωση της αξιολογίας των ηρώων
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Ιφιγένεια Τριάντου-Καψωμένου
«Τα ομηρικά έπη καθρεφτίζουν, κάτω από το φώς της λαϊκής φαντασίας, τη μετάβαση από τη μινωμυκηναϊκή ίσαμε την κλασσική Ελλάδα. Δηλαδή την εποχή που καλείται συνήθως ηρωική»[1], αποφαίνεται ο George Thomson, καθηγητής της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και φιλολογίας στο Birmingham παλαιότερα.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, στα μυκηναϊκά χρόνια αυτοσχεδίαζαν και τραγουδούσαν τέτοια τραγούδια στις βασιλικές αυλές. Το ηρωικό έπος είναι το πρώτο είδος ποίησης που εμφανίζεται σ’ όλους τους λαούς. Η δημιουργία του γίνεται σύμφωνα με τους κανόνες της συλλογικής προφορικής ποίησης που διέπουν και το δημοτικό τραγούδι.
Η επική ποίηση εξελίχτηκε από τα τραγούδια που έφτιαχναν οι αοιδοί προς τιμήν των βασιλιάδων της ηρωικής εποχής. Η παράδοση αυτή δε χάθηκε με το γκρέμισμα της μυκηναϊκής βασιλείας αλλά μεταφέρθηκε στη μικρασιατική ακτή ανάμεσα στον Έρμο και το Μαίανδρο καθώς και στα απέναντι νησιά του ανατολικού Αιγαίου όταν με τις δωρικές επιδρομές τα ελληνικά φύλα μετανάστευαν εκεί σε απανωτά κύματα. Εκεί οι αοιδοί μνημόνευαν τα ανδραγαθήματα των προγόνων τους κι η επική παράδοση αναζωογονήθηκε στο νέο περιβάλλον.
Τα ομηρικά έπη φαίνεται πως δημιουργούνται στο τέλος της γεωμετρικής εποχής (11αι.-8αι. π.Χ.) όταν πια αρχίζει να χρησιμοποιείται και η φωνητική γραφή.
Τα γεγονότα που ο Όμηρος πραγματεύεται στα δύο αυτά έπη περιλαμβάνονταν στον Τρωικό επικό κύκλο. Αποτελεί πια κοινή παραδοχή πως πραγματικά γεγονότα που ανάγονται στο 12ο αι. π.Χ. αποτελούν τον πυρήνα των επών αυτών. Ο επικός κύκλος αποτελούνταν από επικές ενότητες δημιουργημένες από την προομηρική παράδοση. Οι ενότητες αυτές είχαν μεν χρονολογική σειρά, αλλά αυτό δεν απέκλειε και τα χρονικά χάσματα ανάμεσά τους. Τα έπη αυτά ήταν τα ΚΥΠΡΙΑ, η ΙΛΙΑΣ, η ΑΙΘΙΟΠΙΣ, η ΜΙΚΡΑ ΙΛΙΑΣ, η ΙΛΙΟΥ ΠΕΡΣΙΣ, οι ΝΟΣΤΟΙ, η ΟΔΥΣΣΕΙΑ και η ΤΗΛΕΓΟΝΙΑ.
Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση 2010: Ύμνοι και Διηγήματα
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Διαχειριστής
Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών – Ίδρυμα Καψωμένου και το Ενοριακό Συμβούλιο του Τιμίου Σταυρού Αλικιανού σας προσκαλούν στη Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση που διοργανώνουν την Τετάρτη, 8 Δεκεμβρίου 2010, ώρα 06:30 μ.μ., στον Ιερό Ναό Τιμίου Σταυρού Αλικιανού.
Η εκδήλωση περιλαμβάνει ύμνους των Χριστουγέννων, που θα ψάλει ο Σύνδεσμος Ιεροψαλτών Χανίων “Γεώργιος ο Κρής”,και ανάγνωση κειμένων από τα Χριστουγεννιάτικα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Η παρουσία σας στην εκδήλωση θα είναι για μας μεγάλη χαρά και τιμή.