Επιστημονική Ημερίδα για το Ριζίτικο τραγούδι - Κυριακή 9 Αυγούστου
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Διαχειριστής
Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών-Ίδρυμα Καψωμένου, συμμετέχοντας στη συλλογική προσπάθεια για την προβολή, διάσωση και ενίσχυση της παράδοσης του Ριζίτικου τραγουδιού, μέσω της επίσημης αναγνώρισής του ως άυλου μνημείου της παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς, οργανώνει την Κυριακή, 9 Αυγούστου 2015, ώρα 11.00 το πρωί, Επιστημονική Ημερίδα για το Ριζίτικο τραγούδι, στην Αίθουσα Τελετών του Ιδρύματος, στον Πύργο Αλικιανού.
Μεταξύ των εισηγητών θα είναι ο γνωστός λαογράφος, μελετητής και εκδότης των ριζίτικων τραγουδιών, Σταμάτης Αποστολάκης, ο Ομότ. καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Ερατοσθένης Γ. Καψωμένος, η καθηγήτρια Πανεπιστημίου Drexel (Φιλαδέλφεια-ΗΠΑ), Μαρία Χναράκη, εθνομουσικολόγος, λαογράφος και πολιτισμικός ανθρωπολόγος, ο καθηγητής Κώστας Ζουράρης, πολιτειολόγος συγγραφέας, η εθνομουσικολόγος Γεωργία Τσοντάκη.
Ο 'Ερωτόκριτος' του Β. Κορνάρου από το Θεατρικό Εργαστήρι Παν/μίου Κύπρου
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Διαχειριστής
Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών – Ίδρυμα Καψωμένου, σε συνεργασία με το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Κύπρου (ΘΕΠΑΚ) και τη συνδρομή της Περιφέρειας Κρήτης, οργανώνει Θεατρική παράσταση με τον "Ερωτόκριτο" του Βιτσέντζου Κορνάρου σε Διασκευή και Σκηνοθεσία Μιχάλη Πιερή και Μουσική Αντώνη Ξυλούρη – Ψαραντώνη.
Η παράσταση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 25 Ιουλίου 2015, ώρα 20.30, στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος Καψωμένου, στον Πύργο Αλικιανού Χανίων.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Συνέδριο: Ο 16ος αι. στη Βενετοκρατούμενη Κρήτη: Ιστορία και Πολιτισμός (4 - 11 Σεπ 2015)
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Διαχειριστής
Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών – Ίδρυμα Καψωμένου διοργανώνει, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την Παγκρήτια Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων, το Φιλολογικό Σύλλογο Χανίων «Ο Χρυσόστομος» και άλλους πολιτιστικούς και επιστημονικούς φορείς της Κρήτης, Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο στα Χανιά, με θέμα:
Ο δέκατος έκτος αιώνας στη βενετοκρατούμενη Κρήτη.
Ιστορία και πολιτισμός.
Στόχος του Συνεδρίου, που αφιερώνεται στη μνήμη Εμμανουήλ Κριαρά και Στυλιανού Αλεξίου, είναι να διερευνήσει και να αναδείξει κορυφαίες στιγμές και μορφές της τοπικής ιστορίας και του πολιτισμού, σε μια περίοδο που η διαλεκτική μεταξύ λαών και πολιτισμών της Νότιας Ευρώπης υπήρξε ιδιαίτερα γόνιμη.
Ηλεκτρονικό Βιβλιοπωλείο
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Διαχειριστής
Τον Σεπτέμβρη ξεκίνησε τη λειτουργία του το "Βιβλιοπωλείο" της Εταιρείας Κρητικών Σπουδών, όπου θα διατίθενται σε ψηφιακή μορφή (pdf, epub) τα λογοτεχνικά έργα και επιλεγμένες επιστημονικές μελέτες των εμπνευστών και των ιδρυτών της Εταιρείας έναντι μικρού αντιτίμου εν είδει δωρεάς/συνεισφοράς προς το Ίδρυμα από τα μέλη και τους φίλους του, με μια άμεση ανταπόδοση εκ μέρους μας.
Τα νέα εγγεγραμμένα και τα τρέχοντα μέλη της Εταιρείας Κρητικών Σπουδών δικαιούνται δύο έργα της επιλογής τους από τα διαθέσιμα στο Βιβλιοπωλείο του Ιδρύματος.
Για περισσότερες πληφορίες επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του "Βιβλιοπωλείου".
Εμμανουήλ Κριαράς (1906-2014). Το επιστημονικό του έργο
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Ερατοσθένης Γ. Καψωμένος
Αποδήμησε ο Καθηγητής Εμμανουήλ Κριαράς (1906 - 2014)
Έφυγε από κοντά μας, την Παρασκευή, 22 Αυγούστου 2014, σε ηλικία 108 ετών, καταξιωμένος και δικαιωμένος, ο Ομότιμος Καθηγητής Εμμανουήλ Κριαράς, Επίτιμο μέλος της Εταιρείας Κρητικών Σπουδών.
Η Εταιρεία Κρητικών Σπουδών – Ίδρυμα Καψωμένου, ως μικρό αντίδωρο για την προσφορά του στα ελληνικά γράμματα και την πνευματική ζωή του τόπου, αφιερώνει στη μνήμη του τις επόμενες σελίδες, με τη δέσμευση να οργανώσει, το επόμενο καλοκαίρι, στην επέτειο της αποδημίας του, Φιλολογικό Μνημόσυνο, που θα αναδείξει, σε όλες τις διαστάσεις της, τη μεγάλη συμβολή του στην επιστήμη και την παιδεία.
Καλό κατευόδιο, σεβαστέ κι αγαπημένε Δάσκαλε!
Η ποιητική μυθολογία του Σεφέρη
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Ερατοσθένης Γ. Καψωμένος
Μνήμη Όλγας Βαρτζιώτη
Για τον Σεφέρη «η ποίηση είναι μια στάση απέναντι στη ζωή»• που θα πει, δεν εξαντλείται σε ένα ανώδυνο αισθητικό παιχνίδι, αλλ’ αντίθετα, εκφράζει μια υπεύθυνη άποψη απέναντι στον κόσμο και τη ζωή. Κι αληθινά, ο Σεφέρης εντάσσεται με το δικό του σεμνό τρόπο, στον τύπο του Ποιητή – Στοχαστή – Παιδαγωγού, που καθιερώνουν, με την ποίηση και την πράξη τους, ποιητές όπως ο Παλαμάς και ο Σικελιανός. Το ποιητικό του έργο εκφράζει τη στοχαστική αντίδραση απέναντι στο δράμα του Νέου ελληνισμού, από τη σκοπιά μιας συνείδησης που κουβαλεί τη σοφία της διαχρονικής ελληνικής παράδοσης. Το δράμα αυτό έχει δύο όψεις∙ η μία αφορά τη σχέση του ποιητικού υποκειμένου με το σύγχρονο κόσμο∙ η άλλη τη σχέση με τη δική του ιστορία και πολιτισμό. Το συλλογικό ποιητικό υποκείμενο (ένα «εμείς» που αντιπροσωπεύει το Νέο ελληνισμό), επιχειρώντας να συντονίσει το βήμα του με τους άλλους ευρωπαϊκούς λαούς, παραπαίει ανάμεσα σε δυο αντιφατικούς στόχους: αφενός να ξαναβρεί την ταυτότητά του μέσα από τη δημιουργική αφομοίωση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, αφετέρου να ενσωματωθεί στο σύγχρονο δυτικό πολιτισμό, που αντιπροσωπεύει το αντίπαλο πολιτισμικό πρότυπο. Έτσι, ακολουθώντας το δυτικό πρότυπο, αφομοιώνεται ο ίδιος από ένα αλλότριο και φθίνοντα πολιτισμό και περνά στη φάση της παρακμής πριν αναπτύξει τις δημιουργικές του δυνατότητες. Κάτω απ’ αυτούς τους όρους, η αναζήτηση του αυθεντικού του προσώπου στη δική του πολιτισμική παράδοση αποτυγχάνει και ξεπέφτει σε μια σχέση επιφανειακή και τυπολατρική, που αποτελεί μια νέα αλλοτρίωση. Αυτή την αντιφατική κατάσταση, που συνιστά το δράμα του Νέου ελληνισμού, επιχειρεί να αναπαραστήσει ο Σεφέρης με την ποίησή του. Κι απ’ αυτή την άποψη είναι μια ποίηση βαθιά πολιτική και βαθιά φιλοσοφική.